Élete, munkássága
Apja tüzérségi karmester volt, és már ötéves korában hegedülni tanította fiát. Miután kiderült a tehetsége, helyi tanároknál tanult tovább. Első hangversenyét nyolcévesen adta La Coruñában. A közönség lelkesen fogadta, egy gazdag mecénás pedig megteremtette a lehetőségét annak, hogy szülei Madridban, Manuel Rodríguez Saeznél taníttathassák. Nem sokkal később, tíz éves korában a királyi udvarban játszott, II. Izabella királynő kedvenc hegedűse volt. Tizenkét éves korában anyja úgy döntött, hogy a párizsi Conservatoire-ban, a híres tanárnál, Jean Alard-nál taníttatja tovább. Útközben azonban az anya rosszul lett a vonaton, és meghalt szívrohamban. A bayonne-i spanyol konzul befogadta a fiút a saját otthonába, felgyógyulása után pedig pénzzel támogatta továbbutazását Párizsba, ahol sikeresen felvételizett Alard-nál. Tizenhét éves korában, végzése előtt, fölényes biztonsággal nyerte meg a konzervatórium nagydíj-versenyét.
Párizsban 1860-ban mutatkozott be hegedűművészként, majd a következő évben már Londonban debütált. Karrierje elején rövidebb bravúrdarabokat – gyakran népszerű operák témájára – szerzett és játszott (például a híres Carmen-fantáziát). Szerzeményeiben nem nehéz felismerni a spanyolos dallamokat és ritmusokat. A spanyol zene ebben az időben jött divatba volt Európában, a nem spanyol zeneszerzők is számos darabot írtak ebben a stílusban, elég példaként Lalo Spanyol szimfóniáját, Balakirev Spanyol szerenádját, Saint-Saëns Bevezetés és rondo capricciosóját, vagy Bizet Carmenjét megemlíteni. Ez a spanyol zenei ismertség és népszerűség is segítette Sarasate sikereit, és több szerző írt és ajánlott darabokat Sarasate számára (Lalo, Wieniawski, Saint-Saëns, Bruch és mások).
Immár világhírű hegedűsként koncertezett szerte Európában (Budapesten 1886-ban lépett fel), Észak- és Dél-Amerikában. A nehezen lelkesedő George Bernard Shaw is elismerően szólt Sarasate a előadóművészi és zeneszerzői kvalitásáról, azt mondta, hogy sok zeneszerző írt hegedűre, de csak kevesen hegedűzenét. Sarasatét egész életében sztárként ünnepelték, és amerre csak járt, úgy is viselkedett: minden hangversenye után fogadást adott hódolói számára, kifogástalanul elegáns öltözékekben jelent meg a nyilvánosság előtt és gáláns volt a hölgyekkel kapcsolatban. A női nem előtt különösen népszerű volt, ennek ellenére mindvégig agglegény maradt.
Vásárolt egy villát Biarritzban, de minden évben hazalátogatott a hagyományos bikafuttatásos fiestára. Öregkorára elhatalmasodott rajta krónikus légcsőhurutja, és ebben halt meg 1908-ban. Minden vagyontárgyát Pamplona városára hagyta, az anyagból a konzervatóriumban múzeumot rendeztek be. Két Stradivariusa is volt, az 1724-ben készült hegedűt a Musée de la Musique számára hagyományozta, ma „Sarasate Stradivarius” néven ismert. A másik, 1713-ban készült hangszer a madridi Real Conservatorio Superior de Música tulajdonában van. Sarasate emlékére Pamplonában nemzetközi hegedűversenyt (Pablo Sarasate International Violin Competition) rendeznek.
Sarasate azért írta zongora- vagy zenekari kíséretes, spanyolos hangulatú darabjait, hogy be tudja mutatni fölényes hegedűtudását, virtuóz technikáját. Ezek közül talán a legismertebb a zenekari kíséretes, Op. 20-as Cigánymelódiák (Zigeunerweisen), vagy az ugyancsak zenekarral játszott, Op. 25-ös Carmen-fantázia, amelyet Bizet Carmen című operája témáira írt. Sarasate szívesen használta mások témáit, így több operatémára komponált fantáziát (például Mozarttól a Don Giovanni és a A varázsfuvola, Gounodtól a Faust és a Rómeó és Júlia, vagy Thomas Mignonja stb.). Szerzeményeit ma is szívesen játsszák a hegedűsök, bár gyakran inkább csak ráadásdarabként.
Művei
| Opus | Cím | Hangszer |
|---|---|---|
| – | Fantaisie Caprice | Hegedű és zongora |
| – | Souvenir de Faust | Hegedű és zongora |
| – | Mazurka Mi | Hegedű és zongora |
| 1 | Fantasy on La forza del destino | Hegedű és zongora |
| 2 | Homenaje a Rossini | Hegedű és zongora |
| 3 | La dame blanche de Boieldieu | Hegedű és zenekar |
| 4 | Réverie | Hegedű és zongora |
| 5 | Fantasy on Roméo et Juliette | Hegedű és zongora |
| 6 | Caprice on Mireille | Hegedű és zongora |
| 7 | Confidences | Hegedű és zongora |
| 8 | Souvenir de Domont | Hegedű és zongora |
| 9 | Les Adieux | Hegedű és zongora |
| 10 | Sérénade Andalouse | Hegedű és zongora |
| 11 | Le sommeil | Hegedű és zongora |
| 12 | Moscoviènne | Hegedű és zongora |
| 13 | New Fantasy on Faust | Hegedű és zenekar |
| 14 | Fantasy on Der Freischütz | Hegedű és zenekar |
| 15 | Mosaíque de Zampa | Hegedű és zongora |
| 16 | Gavota on Mignon | Hegedű és zongora |
| 17 | Priére at Berceuse | Hegedű és zongora |
| 18 | Airs espagnols | Hegedű és zongora |
| 19 | Fantasy on Martha | Hegedű és zongora |
| 20 | Zigeunerweisen | Hegedű és zenekar |
| 21 | Malagueña y Habanera | Hegedű és zongora |
| 22 | Romanza andaluza y jota navarra | Hegedű és zongora |
| 23 | Playera y zapateado | Hegedű és zongora |
| 24 | Capricho vasco | Hegedű és zongora |
| 25 | Fantasy on Carmen | Hegedű és zenekar |
| 26 | Vito y habanera | Hegedű és zongora |
| 27 | Jota aragonesa | Hegedű és zongora |
| 28 | Serenata andaluza | Hegedű és zongora |
| 29 | El canto del ruiseñor | Hegedű és zenekar |
| 30 | Bolero | Hegedű és zongora |
| 31 | Balada | Hegedű és zongora |
| 32 | Muñeira | Hegedű és zenekar |
| 33 | Navarra | Hegedű és zenekar |
| 34 | Airs Écossais | Hegedű és zenekar |
| 35 | Peteneras, caprice espagnol | Hegedű és zongora |
| 36 | Jota de San Fermín | Hegedű és zongora |
| 37 | Zortzico Adiós montañas mías | Hegedű és zongora |
| 38 | Viva Sevilla! | Hegedű és zenekar |
| 39 | Zortzico de Iparraguirre | Hegedű és zongora |
| 40 | Introduction et fandango varié | Hegedű és zongora |
| 41 | Introduction et caprice-jota | Hegedű és zenekar |
| 42 | Zortzico Miramar | Hegedű és zenekar |
| 43 | Introduction et tarantelle | Hegedű és zenekar |
| 44 | La chase | Hegedű és zenekar |
| 45 | Nocturno – Serenata | Hegedű és zenekar |
| 46 | Gondoliéra Veneziana | Hegedű és zongora |
| 47 | Melodía rumana | Hegedű és zongora |
| 48 | L'Esprit Follet | Hegedű és zenekar |
| 49 | Canciones rusas | Hegedű és zenekar |
| 50 | Jota de Pamplona | Hegedű és zenekar |
| 51 | Fantasy on Don Giovanni | Hegedű és zongora |
| 52 | Jota de Pablo | Hegedű és zenekar |
| 53 | La Rève | Hegedű és zongora |
| 54 | Fantasy on Die Zauberflöte | Hegedű és zenekar |
Források
- Szabolcsi Bence, Tóth Aladár: Zenei lexikon 3. Zeneműkiadó, Budapest, 1965. 289. old.
- Pablo de Sarasate (Biography, Catalogue of Works)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése