olvsó

Kedves Látogató!

Engedje meg, hogy idézzem Debussy megragadó sorait.
"Mintha egy szép pillangót látnék üveg alatt! Szárnyai még csillognak, de már nem libegnek, gazdag színpompája elfakult. Úgy látom, Önök, magyarok ezt a zenét nem tudják a maga értéke szerint méltányolni. Önöknek, ez már az életük egy része! Annyira ismerős, hogy nem tulajdonítják neki azt a mélységes művészeti jelentőséget, ami teljes mértékben megilleti."!

2011. június 22., szerda

Prímás primissima

Utoljára 1984-ben, éppen húsz éve rendeztek prímásversenyt Magyarországon, akkor több száz fiatal jelentkezett, és a zenészek úgy gondolták: az országos figyelemmel kísért prímásrandevú a cigányzenét is a helyére teszi majd. Nem így történt. A zenés szórakozóhelyek többsége azóta bezárt, számtalan cigányzenész állás nélkül maradt.

Húsz év után, ebben az esztendőben a Bihari János Koncert Cigányzenekar, az Országos Szórakoztatózenei Központ, valamint a Rajkó zenekar szervezte meg a fiatal prímások nemzetközi versenyét, amelyre közel száz hegedűs jelentkezett. A döntőbe kilencen jutottak, őket várjuk most a Kongresszusi Központban.

Az első, ami feltűnik, a zsűri összetétele, amelyben ezúttal nem hivatásos charmeur-ök, a médiából ismert szerencselovagok és az úgynevezett társasági élet semmirekellői kaptak helyet. Ebben a zsűriben ott találhatók a legjobb magyar prímások, köztük Déki Lakatos Sándor, a húsz évvel ezelőtti prímásverseny győztese, Puka Károly, és persze az idős Boros Lajos, akit prímáskirályként szoktak emlegetni, de nem ám a mindent felfelé torzító bulvárlapok, hanem maguk a muzsikusok. És ott vannak híres hangszerkészítő mesterek, közöttük Semmelweis Tibor hangszerész, a Hangszerészeti Kamara nyugalmazott elnöke, és ott vannak Kossuth-díjas hegedűművészek is.


A gyõztes, Horváth Gyula...

Miközben a színfalak mögött a versenyzők bemelegítésképpen skálák, ezerszer elpróbált futamok tucatjait masszírozzák elő a hangszerből, Yukako Furudate elmeséli, hogy ötéves kora óta hegedül, és huszonnyolc volt, amikor először hallott cigányzenét a Japánban turnézó Berki László zenekarától. Arra gondolt akkor, milyen kár, hogy nem magyarnak született. Később tanult Boros Lajostól is, ma már egy tokiói magyar étteremben játszik. Talán csak a versenyzőket kísérő zenekar tagjai nyugodtak, pedig alig másfél órát tudtak próbálni a fellépőkkel.

- Lehet, hogy a szemünk fog kiesni, úgy lessük, mit akarnak a prímások, de ha minden összejön, talán nem lesz baj - mosolyog a bőgős.

És igaza van. Amikor Göncz Kinga, az egyébként komoly díjakat is felajánló Ifjúsági, Családügyi, Szociális és Esélyegyenlőségi Minisztérium első emberének megnyitó szavai után jó háromnegyed ház előtt végre megkezdődik a versenyszerű huzavona, a kevésbé hozzáértőknek néha olybá tűnik, mintha a fiatal prímások némelyike saját zenekarával játszana. A versenyzők között pedig nincs rossz meg jó, csak kitűnőek vannak, meg olyanok, akik egy kicsit még náluk is jobbak. Mindenki egy kötelező darabot és egy szabadon választott zenecsokrot ad elő. A hangok néha nyájasan vonulnak föl-alá, máskor a cigányzene természete szerint érzelmesen omlanak ide-oda, olykor fékezhetetlenül nyargalnak, viháncolnak. A prímások alaposan megmotozzák a hegedűk nyakát, némelyikük gyorsabb, mint egy Kalasnyikov, emellett érzékenyek és muzikálisak. Igaza van Boros Lajosnak, aki arra a kérdésre, hogy mi kell a jó prímásnak a hegedűn kívül, azt válaszolja: vonó és szív.

Vonó és szív. Erről szól az este. Nincs különleges fénytechnika, műfüst meg csillagszórós bevonulás. Még a zsűri is egyszerű nyeles táblákon mutatja fel a pontszámokat, pontosan úgy, mint a hatvanas évek műkorcsolyaversenyein. Ezen az estén nem kell a tudást tűzijátékkal meg technikai csodákkal helyettesíteni. Itt a csoda a fellépő fiatal prímások játéka. Akik közül az igen impulzív Horváth Gyula lett az első, így ő kapta meg a fődíjat, az egymillió forintot érő hegedűt (Rácz Pál mesterhegedű-készítő felajánlása), az elegánsan muzsikáló Rácz Lajos végzett a második helyen, ő félmillió forintot érő vonót kapott (Barcza Horváth József vonókészítő munkája), a harmadik helyen a virtuóz Johan János végzett (őt az ifjabb Boros Mátyás által készített hegedűvel jutalmazták). Meglepetésre a japán hölgy is jól szerepelt: a kilenc döntős között ötödik lett, és maga mögé utasított olyan muzsikusokat, akiknek már a felmenői is tudták, hogy nem csak a jó ebédhez szól a nóta.

Nincsenek megjegyzések: